Mijn opdrachtgevers weten al precies hoe het gaat: voor ik een voice-over inspreek, wil ik heel veel dingen weten. Voor wie is het bedoeld? Wat weten die al over het onderwerp? Waar wordt het vertoond? Die informatie helpt mij om de juiste toon te vinden, zodat het verhaal zo goed mogelijk overkomt. Passend bij het publiek en de situatie waarin dat zich bevindt.
Voor ik een offerte maak, heb ik weer andere informatie nodig. Waarvoor gaat de opname gebruikt worden? Wat is het bereik? Hoe wil je mijn audio aangeleverd hebben? Enzovoort.
Hoe duidelijker de briefing, hoe beter ik mijn werk kan doen en hoe sneller ik mijn opdrachtgever een passende voice-over offerte kan sturen.
De nuance van woorden
Het gebruik van de juiste woorden is daarbij altijd belangrijk. Je wilt zeker weten dat je op dezelfde golflengte zit, en al helemaal als je internationaal zaken doet.
Toen een van mijn Scandinavische opdrachtgevers vroeg naar een voice-over offerte voor het inspreken van ‘some ads’, was ik dan ook benieuwd wat ze precies bedoelden. ‘Enkele advertenties’ klinkt net iets specifieker dan ‘even een voice-overtje inspreken’, maar dan houdt het snel op.
Doorvragen loont
Omdat ik mijn opdrachtgever liever niet voor het hoofd stoot, stuurde ik een voorzichtige mail terug met de vraag wat ze precies bedoelden. Om hoeveel spots gaat het precies? Waar worden ze gebruikt? Broadcast, online, als pre-roll advertenties…?
Er gingen een paar dag overheen voordat ik antwoord kreeg. Keurig, met alle lengtes, cutdowns en exacte gegevens over het mediaplan.
Wat bleek?
‘Some ads’ betekende niet ‘enkele advertenties’, maar iets heel anders: de spots zouden gebruikt worden op Facebook en Instagram. Social media ads dus!
Binnen een kwartier had ik mijn offerte klaar, want zó moeilijk bleek de vraag dus helemaal niet te zijn.
Ik leer nog elke dag
Zo zie je maar. Ik zit dit jaar 30 jaar achter de microfoon en ik leer nog elke dag! Niet alleen over stemgebruik, techniek of timing, maar ook over communicatie. Over wat mensen echt bedoelen met wat ze zeggen. Een goede voice-over begint bij de briefing. En die begint met duidelijke woorden.
Photo by Dominik Van Opdenbosch on Unsplash







0 reacties