In onze voortdurende missie om ons huis te verduurzamen, wilden mijn vrouw en ik het dak laten isoleren. Tijdens dit proces viel me een aantal zaken op: sommige dingen gingen goed, andere wat minder. Wat ik tijdens de samenwerking met mijn dakdekkers leerde, bevat waardevolle lessen voor stemacteurs.
Ik heb vijf lokale ondernemers gevraagd om een offerte (direct, want ik hou niet van platformen als werkspot). Drie dakdekkers kwamen langs om de situatie op te nemen. Uiteindelijk ontving ik slechts van twee bedrijven een offerte. Voor de derde heb ik meerdere keren gebeld, gemaild en ge-appt, maar die offerte kwam nooit. Tot zover de eerste indruk.
- Schrijf een duidelijke offerte
Beide offertes die we ontvingen, waren goed gestructureerd en vermeldden precies welke werkzaamheden er zouden worden uitgevoerd, welke materialen er gebruikt zouden worden en welke veiligheidsmaatregelen werden getroffen. Dat ziet er niet alleen professioneel uit, maar wij wisten zo ook precies waar we aan toe waren en konden de offertes goed vergelijken.
Vaak bevatten offertes van bouw- en klusbedrijven taal- en schrijffouten. Dat is op zich niet erg, maar een spellingschecker kan helpen om nét een professionelere indruk achter te laten. - Zorg voor een goede follow-up na de offerte
Jouw potentiële klant zit nog in de oriëntatiefase, dus alles wat je vóór en na het versturen van de offerte doet, speelt een rol in de uiteindelijke beslissing.
Laat zien dat je snel reageert, goede oplossingen biedt en altijd bereid bent om iets toe te lichten of aan te passen. Maak er een gewoonte van om in contact te blijven, zo blijf je op de radar. - Kom afspraken na
In zaken bestaat er eigenlijk geen ’te vroeg’. De klant houd van ‘op tijd’. Al het andere is ’te laat’. (Sinds COVID is ‘just in time’ een stuk minder relevant geworden.) Laat weten wat de klant van je kan verwachten en wanneer. Verandert er iets? Communiceer tijdig en duidelijk.
Het naleven van afspraken is een van de praktische lessen voor stemacteurs die je kan helpen om je professionele reputatie te versterken. - Blijf communiceren
Laat weten wanneer je begint en wat je van de klant verwacht. Als er iets tegenzit of als het werk afwijkt van de offerte, geef dan duidelijk aan wat jij voor jouw rekening neemt en wat eventueel meerwerk is. - Laat de klant niet met jouw rommel zitten
Probeer de werkplek netter achter te laten dan je hem aantrof. Laat gereedschap niet slingeren en verzamel al het afval aan het einde van de dag.
Voor mijn collega-voice-overs betekent dat: leg je koptelefoon netjes op tafel (vouw ‘em nooit om de microfoon), neem je papieren mee uit de studio en gooi dat vieze kauwgompje in de prullenbak. Bonuspunten als je zelf je glas terugzet in de keuken. (Sorry, was deze ergernis té persoonlijk?)
Nu ik dit schrijf, zit ik in mijn heerlijk geïsoleerde werkkamer op zolder. Het waren een paar lawaaiige dagen, maar ik heb er wat moois voor teruggekregen. En hopelijk kunnen deze lessen voor stemacteurs jou ook helpen om je business te verbeteren.
0 reacties