Arno Lubbinge, voice-over

Marketing advies voor stemacteurs

Voor voice-overs is dit klinkend marketing advies van 'the voice of Americana'
28 juni 2024

Update: 11 augustus 2024

Vandaag luisterde ik naar de Voice Over Marketing Podcast, een van mijn favoriete podcasts over voice-overs. Te gast was Rick Lance, een stemacteur met een waanzinnige stem. Ik móest gewoon blijven luisteren. Daarbovenop gaf hij ook nog eens geweldig marketingadvies: ontdek de unieke niche van jouw stem en probeer je daarmee te marketen.

Het ligt eigenlijk voor de hand: er is zoveel werk te doen in de stemmenbusiness – van luisterboeken tot e-learning, van commercials tot games – en er zijn maar weinig stemmen die in alle genres goed zijn. Daarbij speelt marketing een grote rol in de successen van voice-overs.

Rick Lance, ooit als zanger achter de voice-over microfoon beland, had moeite met het vinden van zijn niche. Maar die heeft hij uiteindelijk gevonden. Hij noemt zichzelf ‘The voice of Americana’ en als je zijn stem hoort, begrijp je onmiddellijk waarom. Je hoort cowboys, een zonsondergang, het oude westen, stoomtreinen, whiskey, kampvuur en goede oude countrymuziek. Zijn marketingstrategie was hierin cruciaal.

Achteraf kun je de keuze voor zijn niche een no-brainer noemen, vooral omdat het er zo dik bovenop ligt. Maar er zijn weinig dingen zo moeilijk als op je eigen stemgeluid reflecteren. Om eerlijk te luisteren. Om de kwaliteiten van jou als mens en stemacteur te scheiden van je dromen en ambities. Marketing helpt om die kwaliteiten te verbinden met de juiste markt.

Uiteindelijk heeft Rick vooral gekeken naar waar zijn klanten hem voor boeken. Hij las het in hun reacties in hun testimonials. En hij bevroeg ze waarom ze juist hem er uit pikten tijdens audities. En hij begreep inmiddels ook wel dat niemand zit te wachten op een medische video met zijn stem. Maar wel zijn voice-overs voor programma’s op de Outdoor Channel. Door te luisteren naar zijn klanten, kon Rick zijn marketing aanscherpen en inzetten waar het het meest effectief was.

Luister de hele aflevering in mijn favoriete podcastspeler of op de website van de Voice Over Marketing Podcast.

Heb jij moeite met het bepalen van jouw niche? Als voice-over coach geef ik ook uitstekend marketingadvies en kan ik je helpen bij het vinden van jouw unieke sound. De juiste marketing kan je zeker helpen om je doelen te bereiken.

0 reacties
Arno Lubbinge

Hallo! Ik ben Arno

Misschien ken je mijn stem van SBS6, ik ben de voice-over van Hart van Nederland en vtwonen. Mijn stem is ook beschikbaar voor zakelijke inspreekopdrachten, zoals videomarketing, podcasts, e-learning en voicemails. De opnames uit mijn eigen studio kun je direct gebruiken in jouw productie, daarvoor heb je geen uitgebreide audio-ervaring nodig.

En als voice-over coach help ik voice-overs, stemacteurs en journalisten bij het verbeteren van hun voice-over skills en bedrijfsvoering. Zodat ze betere opdrachten krijgen, hun omzet stijgt en het stemmenwerk weer leuk wordt.

Is er iets waar ik jou bij kan helpen?

Lees ook…