Sinds de start van SBS6 ben ik een van de vaste stemmen van het dagelijkse nieuwsprogramma Hart van Nederland. Hoe ik in deze rol ben beland? Dat is een verhaal op zich.
Mijn middelbare schoolcarrière verloopt niet bepaald soepel. De schoolkrant en lokale omroep trekken me meer dan mijn huiswerk. Met stoom en kokend water heb ik toch mijn diploma kunnen halen. Gelukkig vind ik daarna mijn draai in een praktische opleiding tot programmamaker, waar ik me specialiseer in video-editing en schakeltechniek.
Een sprong in het diepe
In augustus 1995 ben ik op het juiste moment op de juiste plek. Net begonnen als video-editor bij SBS, hoor ik producent Marck Feller in paniek roepen: “Kutje Cola Annie, we moeten nog een voice-over hebben!”. Omdat mijn ambities al jaren bij de radio en stemmenwerk liggen, bied ik meteen aan een stemtest te doen. Tot mijn verbazing word ik aangenomen. Nog diezelfde avond gaat mijn stem over de satelliet tijdens de openingsuitzending van SBS6.
Groeipijnen en doorbraken
In het begin is mijn prestatie verre van perfect, maar gelukkig hebben we nog niet veel kijkers. We zitten nog lang niet overal op de kabel. Vijf dagen per week betaald oefenen doet wonderen. Met hulp van Judith Bosch en collega’s als Milika Peterzon, Cilly Dartell, Pauline van Aken en later Arend Langenberg, verbetert mijn techniek aanzienlijk.
Hart van Nederland groeit uit tot een fenomeen. De doorbraak komt met de Elfstedentocht van 1997, toen we voor het eerst de miljoen kijkers halen. Daarna groeien we door en bereiken regelmatig anderhalf tot twee miljoen kijkers. We concurreren met het grote NOS Journaal in de dagelijkse kijkcijfer top 10.
De formule van succes
De initiële scepsis van journalisten en mediaexperts blijkt onterecht. Het programma speelt een cruciale rol in de popularisering van regionaal nieuws. We richten ons op verhalen van ‘gewone’ Nederlanders, een formule die aanslaat bij het publiek.
Radicale veranderingen
In 2012 ondergaat Hart van Nederland een serie radicale veranderingen. Op zoek naar een jonger publiek verdwijnen vertrouwde gezichten én stemmen. In plaats van de vaste voice-overs Robert Feller en Arno Lubbinge spreken verslaggevers voortaan hun eigen commentaar in. Het programma krijgt een ander format, nieuwe vormgeving en een nieuw decor. Deze wijzigingen, samen met negatieve publiciteit, resulteren in een daling van 200.000 kijkers ten opzichte van 2011.
Vanaf dat moment werk ik alleen nog maar achter de schermen, eerst als beeldredacteur en niet veel later als hoofd Graphics en Beeldcoördinatie.
Rechtstreeks vanuit onze hoofdstad
In de maanden die volgen op de koerswijziging blijken de aanpassingen niet het gewenste effect te hebben. Er wordt veel gesleuteld aan de vorm en de inhoud, maar dat levert niet voldoende op. Achter de schermen werk ik met een klein team aan het terugbrengen van het vertrouwde format.
Op 5 januari 2015 keert de oude vorm terug. Collega Robert Feller en ik openen de uitzendingen weer met de iconische zin: “Rechtstreeks vanuit onze hoofdstad is dit Hart van Nederland.” We nemen ook het commentaar voor Shownieuws voor onze rekening.
Evolueren met de tijd
Hoewel de kijkcijfers zich herstellen, bereiken ze niet meer de hoogten van weleer. Toch blijft Hart van Nederland een belangrijk onderdeel van de Nederlandse televisie. Het programma evolueert met de tijd. Naast de late editie en de editie in de vooravond is er nu ook een ochtendeditie. Online neemt de website met nieuws en achtergrondverhalen een stevige positie in. Dit toont aan hoe Hart van Nederland zich aanpast aan veranderende kijkgewoontes.
Door de jaren heen werk ik samen met talloze getalenteerde voice-over collega’s. Van Michiel Koudstaal en Lex Peters tot Mark Labrand en Robert Feller – elk draagt bij aan het succes van Hart van Nederland.
In 2023 was de 10.000ste uitzending van Hart van Nederland. Op veler verzoek werd voor één keer de camera gericht op de stemacteur die ook de allereerste uitzending heeft ingesproken. Dat is een leuk filmpje geworden, maar ik voel mij meer op mijn gemak áchter de camera’s.
Een blik op de toekomst
Na bijna dertig jaar zit ik nog steeds met plezier achter de microfoon. Elke dag leer ik bij en verbeter ik mijn vaardigheden. Ik geniet ervan om de kleine verhalen te vertellen die Hart van Nederland zo uniek maken – verhalen over mensen en wat hen bezighoudt.
Tegelijkertijd coach ik nieuwe talenten. Voice-overs, journalisten en presentatoren die in de nabije toekomst zelf in de spotlight mogen stappen.
Terugkijkend voel ik me bevoorrecht deel uit te maken van dit iconische programma. We hebben ups en downs gekend, maar Hart van Nederland blijft relevant en geliefd. Ik kijk uit naar wat de toekomst nog brengt voor dit bijzondere nieuwsprogramma.
0 reacties